A l'editorial ja hem preparat el dossier de premsa que anuncia l'arribada a les llibreries del meu primer poemari en solitari, Esferes coincidents. Tres finestres d'interior, la setmana que ve. La Gent del Llamp, un col·lectiu literari del Camp de Tarragona, funciona com a editor d'aquesta obra i l'inclou en la col·lecció que té a Cossetània Edicions. Agraeixo que m'hagin fet confiança: s'ha de reconèixer que, si als poemaris en general els costa fer-se un lloc entre les novetats editorials que sorgeixen contínuament, ja no cal dir que el poemari d'una autora desconeguda per al públic en general, encara ho deu tenir més cru per emportar-se un pessic de les vendes.
A vegades penso que quan mires d'explicar el contingut d'un poema o d'un poemari passa com quan proves de dir-li a algú on es troba la gràcia d'un acudit. A part de robar-li part de l'autonomia i dels sentits que li puguin atorgar els altres, en tots dos casos corres el perill d'obtenir un somriure forçat. Però m'hi hauré d'arriscar i diré quatre coses sobre l'Esferes coincidents abans que arrenqui el vol:
Una imatge tridimensional i crítica d'una realitat inabastable
El poemari conté una mateixa realitat des de tres punts de vista
complementaris. Cadascuna de les “finestres d’interior” que s’anuncien al
subtítol és una cara del políedre de l’entorn: a través de la primera finestra
s’hi pot reconèixer allò més pròxim, íntim i familiar; la segona mostra l’estat
actual d’una nació que pot ser ben palpable o del tot fonedissa, i, guaitant
per la tercera, es nota l’embolcall que representa el món tot sencer i llunyà.
Els elements d’aquest context tant personal com inabastable tan sols poden
confluir en una mirada intencionada, com en el pati interior d’una casa.
Esferes coincidents plasma d’una manera clara els eixos
temàtics que em penso que ja introduïa a Pedregam o pedreria: el context més pròxim, la nació i
el món sencer ja eren els llocs on m'havia centrat, encara que
amb un punt de vista més condicionat per allò que tinc més a prop, els orígens. Ara,
l’exercici vital de contemplació es reconeix com un viatge perpetu per les tres
esferes (poble, nació i món) per obtenir una imatge el màxim de completa i
crítica d’una realitat inabastable. Allà
on conflueixen les mirades a aquest entorn hi ha el desig de cohesionar una
realitat nacional convulsa i sovint dispersa i, alhora, de fer més propera la
llunyania i la diversitat dels altres pobles del món. Però el context més
familiar i local és el condicionant que, des dels orígens més íntims, continua tenyint
la mirada d’una manera més irreversible i fa de veritable filtre.
“El descuit d’algú
o una mitja mentida
multiplicada per dues mil vides
justifica la llegenda popular”
Fragment de “Trencadís”
“Als carrers, als pobles
i a les nacions sense sal,
s’hi fon el més sòlid
dels colors blancs.
Patriotes a la deriva
durant el desglaç”
Fragment
de “Desglaç nacional”
Per les
escletxes de comunicació
arriben
esgarips de fredor numèrica.
En
algun lloc conten mort
sota
núvols immòbils
de
clemència internacional
i la
seva ombra s'allarga
al
carrer de davant de casa.
Fragment
de “Comptabilitat”
Hola Raquel, jo t'agraeixo l'arriscament de dir quatre coses sobre el teu llibre. Pels que som poc poetes, sempre ens va bé poder estirar del fil. No crec, en absolut, que això m'arrenqui un somriure forçat. Felicitats, molta sort i avisa quan presentis, no?
ResponEliminaTeresa! és un "arriscament" lleu tot sigui per obrir les portes als lectors! :) moltes gràcies per comentar, i, i tant, que t'avisaré! ja parlarem...
ResponEliminaBoa singladura per aquestes esferes. El tast que ens vas fent dels teus poemes promet força agradables sojorns en aquest viatge literari.
ResponEliminaGràcies, Eduard! això espero, que aquest "viatge literari", tan lligat al vital, sigui profitós, i que el llegiu de gust.
ResponElimina