Potser les commemoracions de
centenaris de naixements d’escriptors, com ara l'any Espriu, serveixen perquè foragitem una mica qualsevol pretensió de
viure culturalment desencadenats. I és que, t'agafa vergonya, quan te n’adones que res del que
dius no és ben bé nou, si encara no te n'havies adonat. Per tant, val més reconèixer-se aviat
com a incansable projector de veus passades, un perpetuador més d’aquest joc
del telèfon, que distorsiona i crea, de nou.
Salvador Espriu és un d’aquells
que ha anat i ha vingut, en les predileccions literàries del país. Aquest vaivé, prou interessat per la tendència política i la dels qui manen en el sector
cultural, en part també ha fet que només se'n conegui, a grans trets, la seva
faceta patriòtica, el seu cant plorós però propagandístic català, immers en La pell de brau. Llegeixo al diari Núvol
un poeta d’avui que diu: “Espriu? Parlem-ne menys i llegim-lo més”. Seria tot un
detall per a molts lectors, que ara la promoció de l’autor anés d’això, de fer
que per fi el llegim.
El que em motiva a
parlar-ne, després d'haver-ne llegit tota la poesia que he tingut entre
els dits, és la faceta d’Espriu com a creador de mites, i especialment
la vitalitat que
es desprèn del mite de Sinera, l’anagrama d’Arenys de Mar (el municipi
on
passava els estius l’escriptor i d'on en guardava records d'infantesa), que sembla provenir dels instints més
profunds
no tan sols d’Espriu, sinó de tot un poble en un determinat context
històric.
En la poètica d’Espriu, a
vegades es fa difícil destriar allò que és propi de l'autor d’aquelles
imatges
que procedeixen d’altres literatures clàssiques. Però és el mite de
Sinera el que tenyeix bona part d'aquesta obra lírica, fins al punt
que es va estenent des del primer fins a l'últim poemari, de manera evident o com el llot, al fons, i es consolida en la seva veu en
paral·lel a una
trajectòria vital i literària molt condicionada per l’entorn.
Tot i que la postguerra avançava, deixant enrere –això sí- records i impotència davant l’efecte devastador del temps, per al poeta encara quedaven oberts molts dubtes sobre el futur del seu poble i també sobre les relacions entre Catalunya i Espanya. La difícil resolució de les incògnites devia fer que la introspecció, cap a una època anterior a la guerra, la infantesa, un temps de plenitud, semblés cada vegada més dolorosa per inabastable. Així, ell podria haver estat un caminant fent incansables cercles cap al seu dins, en una íntima recerca de respostes, projectant-se amb un nom que ja llavors li sonava prou lapidari: "Presoner dels meus morts i del meu nom, / esdevinc mur, jo caminant per mi."*
*del Poema "Sentit a la manera de Salvador Espriu". El caminant i el mur, 1954
Espriu també en aquestes entrades.
Tot i que la postguerra avançava, deixant enrere –això sí- records i impotència davant l’efecte devastador del temps, per al poeta encara quedaven oberts molts dubtes sobre el futur del seu poble i també sobre les relacions entre Catalunya i Espanya. La difícil resolució de les incògnites devia fer que la introspecció, cap a una època anterior a la guerra, la infantesa, un temps de plenitud, semblés cada vegada més dolorosa per inabastable. Així, ell podria haver estat un caminant fent incansables cercles cap al seu dins, en una íntima recerca de respostes, projectant-se amb un nom que ja llavors li sonava prou lapidari: "Presoner dels meus morts i del meu nom, / esdevinc mur, jo caminant per mi."*
*del Poema "Sentit a la manera de Salvador Espriu". El caminant i el mur, 1954
Espriu també en aquestes entrades.
Sembla que comença a fer cent anys de tot, en el nostre món literari de país petit. Si som capaços de fer cas al que reculls, que el llegim més i en parlem menys, serà sens dubte un centenari ben aprofitat.
ResponEliminaTanmateix, no és dolent que se'n parli, per si sol, si es fa tan bé com ho fas tu. I que això ens porti directe a la font.
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaHola, Eduard! Ara que hi som, ja va bé que se'n parli, i tant, per això es deu fer! però em sembla que estaria bé que fos com a conseqüència d'haver-lo llegit.
ResponEliminaDiria que llegim dels que han llegit (imaginant que han llegit, que no sé si és molt imaginar). Crec que larticle més llegit del meu bloc és, de lluny, Espriu i la mitologia clàssica, que no és meu, sinó de la meva filla i és un resum del seu treball de recerca. Imagino que l'han saquejat a cor què vols.
Elimina